Klub na Google+

Partnerzy

Spotkania turystów

gazeta mazury

Relacja - Beskid Niski - 4 -15 sierpnia 2012 r.

Podróż, gdy się chce jechać w Beskid Niski, nie jest łatwa. A podróż w Beskid Niski z dużą grupą ludzi, to wyzwanie ekstremalne. Ale pojechaliśmy. Pierwszy dzień rajdu zaczął się w rozgrzanej słońcem Krynicy. Od tej pory mieliśmy iść na wschód, tak aby po prawie dwóch tygodniach dojść do Dukli. Pierwszy nocleg mieliśmy zaplanowany w Tyliczu, małej miejscowości wypoczynkowej blisko Krynicy. Przejście zajęło tylko 3 godziny, ale z po nocy spędzonej w podróży i upalnym dniu okazało się bardzo ciężkie. Prawdziwym sprawdzianem okazał się następny dzień. Mieliśmy przejść do bazy namiotowej w Regietowie. Idąc na azymut niespodziewanie zdobyliśmy Łan, po czym trafiliśmy na szlak prowadzący na Lackową. Jest to najwyższe wzniesienie Beskidu Niskiego, z charakterystycznym, bardzo ostrym podejściem. Reszta przejścia była łatwiejsza, ale zajęła dużo czasu. Dopiero późnym wieczorem byliśmy w bazie.

Następne noce spędziliśmy w schroniskach na Magurze Małastowskiej i w Bartnem. Są to jedyne schroniska PTTK w Beskidzie Niskim. Wykorzystaliśmy to, aby pozostać na dłużej i móc pozwiedzać cerkwie, które zachowały się w pobliskich wioskach. Wędrując często napotykaliśmy na ślady już nieistniejących wsi i na cmentarze, na których pochowali zostali żołnierze polegli w pierwszej wojnie światowej.

Po gorących dniach, które mieliśmy w czasie przejść, teraz zaczęło padać. W deszczu weszliśmy do Krempnej, ten sam deszcz sprawił, że szlak do Dukli był błotnisty. Tam zakończyliśmy rajd. Mieliśmy dwa dni na zwiedzenie miasteczka i okolic, ale z powodu mało sprzyjającej pogody niewielu z nas zdecydowało się na wejście na Cergową czy na zobaczenie skansenu w Zyndranowej. W końcu trzeba było wracać. Z żalem pożegnaliśmy miasteczko i przez Kraków wróciliśmy do Olsztyna.

Kierownik rajdu: Marta Zwolak

Trasa rajdu

Dzień 1 (4.08.2012- sobota)
Przyjazd do Krynicy – szlak czerwony- Huzary- szlak czarny- Tylicz (3 godz)

Dzień 2 (5.08.2012- niedziela)
Tylicz- droga na czerwony szlak - Przełęcz Beskid- Lackowa- Cigelka- szlak zielony- Wysowa Zdrój- szlak zielony- Kozie Żebro- szlak czerwony- BN Regietów (8 godz.)

Dzień 3 (6.08.2012- poniedziałek)
BN Regietów- Rotunda (opcjonalnie)- Kozie Żebro- Skwirtne- Smrekowiec- szlak zielony- schronisko PTTK Magura Małastowska (6 godz.)

Dzień 4 (7.08.2012- wtorek)
szlak zabytkowych cerkwi: Magura Małastowska- szlak niebieski- Przełęcz Małastowska- szosa do Gładyszowa- Smrekowiec- Kwiatoń- Ujście Gorlickie- szlak żółty- Magura Małastowska (6 godz.)

Dzień 5 (8.08.2012- środa)
Magura Małastowska- przełęcz Małastowska- szlak niebieski- Bacówka PTTK w Bartnem (4 godz.)

Dzień 6 (9.08.2012- czwartek)
Bacówka PTTK w Bartnem- szlak czerwony- Magura- szlak zielony- Diabli Kamień- Folusz – szlak żółty- Rezerwat Kornuty- Bartne- Bacówka PTTK w Bartnem (7 godz.)

Dzień 7 (10.08.2012- piątek)
Bacówka w Bartnem – szlak czerwony- Wołowiec- szlak żółty- Banica- Bartne- Bacówka PTTK w Bartnem [5 godz.]

Dzień 8 (11.08.2012- sobota)
*Bacówka PTTK w Bartnem – szlak czerwony - Magura – Świerzowa- szlak czerwony- Przełęcz Hałbowska- szlak żółty – Krempna (6 godz.)

*Bacówka PTTK w Bartnem – szlak czerwony- Świerzowa- szlak żółty- Kotań- Krempna (6 godz.)

Dzień 9 (12.08.2012- niedziela)
Krempna- szosa do Polan – Chyrowa- szlak żółty- Dukla

Dzień 10-11 (13-14.08.2012- poniedziałek, wtorek)
* Dukla - Jasionka - szlak czerwony - Cergowa (716 m n.p.m.) - Nowa Wieś - Pustelnia św. Jana - szlak żółty - Dukla (6 godz.)
* Dukla - Jasionka - szlak czerwony - Cergowa - Nowa Wieś - Pustelnia św. Jana - Chyrowa - Dolina śmierci - Dukla (8 godz.)
* Przejazd PKS do Tylawy - Piotruś (728 m n.p.m.) - Zawadka Rymanowska - Dukla (5 godz.)
* Przejazd PKS do Barwinka - Zyndranowa (Skansen Lemkowski) - Piotruś (728 m) - Zawadka Rymanowska - Dukla (8godz.)

Dzień 12 (15.08.2012- środa)